در هنگام دعا باید مضطر بود، برای خود پناهی جز خدا نمی یابد
جمعه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۲، ۰۲:۰۰ ب.ظ
سوره بقره آیه 216
چه بسا شما چیزی را دوست ندارید ولی خیر شما در آن است و چه بسا شما چیزی را دوست دارید ولی آن چیز برای شما شر است؛
عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم
توسط: فریاداغلب ما انسان ها، آنچه را که داریم قدرش را نمی دانیم و شکرش را به جا نمی آوریم و فقط به آنچه نداریم فکر می کنیم و آرزوی آن را در دل می پرورانیم، چه بسا اگر به آن چه آرزو داریم دست یابیم، تازه گرفتاری هایمان شروع شود.حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: چه بسیارند نعمتهایی که خداوند متعال به بنده خود عطا میکند، بدون آن که بنده آرزوی آن نعمتها را کرده باشد؛ و چه بسیار آرزومندانی که چیزهایی را آرزو میکنند که خیر و صلاح آنان در آن آرزو نیست.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَاداً فِی الْأَرْضِ مِنْ خَالِصِ عِبَادِهِ مَا یُنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ تُحْفَةً إِلَى الْأَرْضِ إِلَّا صَرَفَهَا عَنْهُمْ إِلَى غَیْرِهِمْ وَ لَا بَلِیَّةً إِلَّا صَرَفَهَا إِلَیْهِمْ، برای خدای عزّ و جلّ بندگانی در زمین هست از بندگان خالص که خدا تحفه ای از آسمان نمی فرستد مگر اینکه آن تحفه را از آن بندگان بر می گرداند به سوی دیگران؛ و بلایی نازل نمی شود مگر اینکه آن را متوجّه اینان می کند.»
الکافی، ج2، ص253
لذا شیفتگان محبّت پروردگار به عمق حوادث نظر کرده، از پشت زلف سیاه و آشفته ی بلایا، صورت زیبای یار را دیده می گویند: «اگر با من نبودش هیچ میلی، چرا ظرف مرا بشکست لیلی؟»
و جناب حافظ شیرین بیان چه خوش سروده است که:
به تیغم گر کُشد دستش نگیرم - به تیرم گر زند منّت پذیرم
کمان ابروی ما گو بزن تیر - که پیش دست و بازویت بمیرم».
*توجه به نکات زیر لازم و ضروری است:
- انسان به هنگام دعا کردن، با قلب و زبان، فقط باید خدا را بخواند و از خدا طلب برآورده شدن حاجت را داشته باشد. گاه انسان در دعا با زبان، خدا را می خواند، ولی در قلب چشم امید به خلق خدا دارد. این خود مانعی است بر سر راه استجابت دعا.
- در هنگام دعا باید مضطر بود. مضطر همچون کسی است که در دریا خود را در حال غرق شدن می بیند و برای خود پناهی جز خدا نمی یابد؛ در این صورت چگونه خدا را می خواند؟
- ما باید به هنگام دعا یقین داشته باشیم که حقتعالى قادر است- اگر این دعا و خواسته به مصلحت ما باشد و منافات با حکمت الهى و نظام آفرینش و ربوبیت نداشته باشد- حاجت ما را برآورده مىنماید و اگر مصلحت نباشد به بهترین شکلى آنچه که خیر و صلاح ما را در آن مىبیند عنایت مىفرماید و تشخیص اینکه دعای ما به چه علتی در حال حاضر اجابت نشده است، به عهده ی ما نیست. بلکه آن چیزى که بر عهده ما و کار و وظیفه ما است دعا نمودن و میل و نیت و قصد و یقین به اجابت آن است؛ مصلحتسنجى و محاسبه خیر و شر آن بر عهده ربالعالمین است. مهم این است که بدانیم دعا خود عبادت مستقلى است و تنها براى خواستن و برآوردن حوائج نیست. دعا گفتوگو با خدا و خواندن حقتعالى است که ممکن است در ضمن آن سؤال و تقاضا و درخواست نیز باشد و یا نباشد.
- ممکن است خداوند برای امتحان بنده، حاجت او را ندهد، یا به تاخیر اندازد. اگر در دل، باور کنیم که همه نقصها از ما است، مشکل حل می شود. حضرت یونس نبی (علیه السلام) گفت: "انی کنت من الظالمین» سپس دعایش مستجاب شد؛ «فاستجبنا له و نجیناه من الغم و کذلک ننجی المومنین"
- اگر به فرض، صلاح ما در برآورده شدن حاجتمان نباشد، خداوند جبران می کند. در روایت آمده که اگر اجابت دعا به صلاح بنده نباشد، گناهی از او برداشته می شود و یا اگر گناهی نداشته باشد، درجه ای بر درجات او افزوده می شود. براستی آیا این، خود اجابت دعا نیست!
می فرماید: «چه بسا شما چیزی را دوست ندارید ولی خیر شما در آن است و چه بسا شما چیزی را دوست دارید ولی آن چیز برای شما شر است؛ عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم» (سوره بقره آیه 216).
منبع: وب سایت پرسمان
دانلود دعای نادعلی با صدای باسم کربلایی
این دعا و دعای معراج برای رفع گرفتاری توصیه شده است.
توسط: فریاداغلب
ما انسان ها، آنچه را که داریم قدرش را نمی دانیم و شکرش را به جا نمی
آوریم و فقط به آنچه نداریم فکر می کنیم و آرزوی آن را در دل می پرورانیم،
چه بسا اگر به آن چه آرزو داریم دست یابیم، تازه گرفتاری هایمان شروع شود.حضرت
امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: چه بسیارند نعمتهایی که خداوند
متعال به بنده خود عطا میکند، بدون آن که بنده آرزوی آن نعمتها را کرده
باشد؛ و چه بسیار آرزومندانی که چیزهایی را آرزو میکنند که خیر و صلاح
آنان در آن آرزو نیست.
۹۲/۰۱/۲۳